Psycholog szkolny

Psycholog szkolny

Agnieszka Pawłowska

dostępna w środy od godziny 900 (*)
kontakt mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

(*) Abym mogła zapewnić Państwu odpowiednią ilość czasu, o chęci spotkania proszę poinformować mnie wcześniej mailowo.

27-03-2013

Mały poradnik dla Maturzystów

Kategoria: Pedagog szkolny
Napisała: 
Oceń ten artykuł
(8 głosów)
Mały poradnik dla Maturzystów

Dzielni Maturzyści!

Przedstawiam Wam artykuł zamieszczony na stronie www.perspektywy.pl, który może Wam ułatwi drogę do egzaminów. 

4 trochę inne rady dla maturzysty 


By skutecznie uczyć się do matury nie wystarczy jedynie siedzieć nad książkami. Czasami nie możesz się skupić, jesteś zmęczony tuż po weekendzie i tak często nic Ci się nie chce. Czy zastanawiasz sie dlaczego tak się dzieje? Żeby do egzaminu podejść w jak najlepszej formie warto odrobinę zmienić także swój tryb życia, co pomoże Ci uzyskać równowagę i dobre samopoczucie. Poniżej są 4 proste rady:


1. Mądrze zaplanuj swój wolny czas – poczujesz się lepiej

Każdemu należy się odrobina relaksu i ucieczka od stresów. Lecz to, co w swoim wolnym czasie robimy ma olbrzymie znaczenie dla jakości naszego wypoczynku. Warto zastanowić się nad tym chwilę. Przysłowie łacińskie mówi: "Difficilis in otio quies" (bezczynność nie daje spokoju). Oczywiście nie ma niczego złego w obejrzeniu serialu bądź spędzeniu chwili na Facebooku. Umiarkowane "odmóżdżenie" bywa przyjemne. Jednak, jeżeli przez większość swojego wolnego czasu karmisz wirtualne krowy lub przerzucasz kanały w telewizji, to znak, że coś powinieneś zmienić.

Zamiast oglądania kolejnej powtórki "W11", przeczytaj książkę, którą dostałeś na święta rok temu. Pójdź na basen lub siłownię. Zamiast umawiać się ze znajomymi na kolejną internetową rozgrywkę strzelania – spotkajcie się i zagrajcie w strategiczną grę planszową. Upiecz ciastka albo przygotuj obiad dla rodziny. To czynności, po których będziesz bardziej zadowolony z siebie niż po „wbiciu kolejnego levelu” w swojej ukochanej grze komputerowej. Staraj się, by Twój relaks nie tylko sprawiał Ci przyjemność, ale przy okazji wzmacniał Twój umysł, tężyznę fizyczną i kreatywność – wtedy odpoczynek będzie pełen.

Jeżeli jednak naprawdę danego dnia nic Ci się nie chce to po prostu... wycisz się. Połóż się na kanapie lub w gorącej kąpieli. Zrób sobie kakao lub ulubioną herbatę i zjedz kilka tych ciasteczek, co je wcześniej upiekłeś. Dobór muzyki też nie jest bez znaczenia. Nawet jeżeli kochasz ciężkie, głośne brzmienia, nie odpoczniesz przy nich. Do relaksu i odprężenia dobierz sobie muzykę spokojniejszą. Po ostrzejsze płyty sięgnij przy sprzątaniu, sporcie i na imprezie.


2. Zadbaj o higienę snu – będziesz miał więcej energii

Wstajesz o 6, nierzadko masz zajęcia do późna, trzeba odrobić lekcje, a poza tym umówiłeś się jeszcze z kolegą na mieście. Ale długość spania to nie jest jedyny składnik dobrego wypoczynku.

Spróbuj możliwie ustabilizować swój sen. Zamiast wylegiwać się w sobotę i niedzielę w łóżku, spróbuj wcześniej pójść spać poprzedniego dnia, a wstawaj zawsze o tej samej porze. Wydaje Ci się, że dobrze zasypiasz przy włączonej muzyce lub telewizorze? Nieprawda. Twoja sypialnia powinna być wyciszona i wolna od bodźców, które rozpraszają Twój umysł i utrudniają zapadnięcie w fazę głębokiego snu. Ponadto w ciągu dnia nie siedź z laptopem na łóżku. Od tego masz biurko, stół lub każdą inną przestrzeń w domu. Miejsce, w którym śpisz nie może być jednocześnie miejscem Twojej pracy – ma się kojarzyć jedynie z relaksem i wyciszeniem.


3. Popracuj nad swoją dietą – poczujesz się lżej

Nie ma nic bardziej osłabiającego pracę umysłu niż pizza z podwójnym serem, czy wielka porcja frytek. Choć wydaje Ci się, że tłuste jedzenie poprawia nastrój, w rzeczywistości jest całkowicie odwrotnie. Jedzenie nadmiernej ilości tłuszczów i węglowodanów pogłębia uczucie jesiennej depresji i spowalnia proces myślenia.

Ogranicz wizyty w pizzerii i kebabach, a zwróć uwagę na półki ze zdrową żywnością oraz działy warzywne i ryby. Na pewno jest wiele owoców, które lubisz jeść. Mamy sezon na pomarańcze i mandarynki, różne odmiany jabłek są dostępne przez cały rok. W sklepach coraz łatwiej o nowe egzotyczne smaki – kaki, melony czy granaty. Paczka mrożonych truskawek w środku zimy może skutecznie poprawić humor i naładować porcją witamin. Nie zapominaj o warzywach – brokuły, szpinak, bakłażan, marchewka to niezawodne źródła zdrowia i dobrego samopoczucia. Poszukaj w Internecie ciekawych przepisów z Twoimi ulubionymi składnikami.


4. Uporządkuj swoje życie – uwolnij się od chaosu

A zacznij od swojego pokoju. Po co Ci ta sterta starych czasopism na półce? Przetarte ciuchy, powinny wylądować w kosztu, a te, których nie nosisz, bo Ci się znudziły, możesz rozdać lub zanieść do kosza na odzież używaną. Czy ten słonik na szczęście bez ucha i trąby, to faktycznie ważna dla Ciebie pamiątka, czy może jednak jego miejsce jest w śmietniku? Stare zabawki i gry, które przetrzymujesz na najwyższej półce szafy już dawno powinny wylądować u Twojego młodszego kuzyna, albo córki sąsiadki. Jeżeli dobrze się zastanowisz, możesz usunąć ze swojego życia mnóstwo niepotrzebnych przedmiotów. Zobaczysz, że poczujesz się znacznie lepiej patrząc na swój „odgruzowany” pokój.

Nawet nie zdajesz sobie sprawy jak nasz umysł obciążony jest strumieniem ciągle napływającej informacji. Jak go zatrzymać? Całkowicie się nie da – taki przywilej mają jedynie pustelnicy oraz mnisi i zakonnice w zamkniętych klasztorach. Ale możesz go trochę ograniczyć. Powyrzucaj niechcianych znajomych z Facebooka – a przynajmniej tych, którzy najbardziej zaśmiecają Ci ścianę informacjami, które zupełnie Cię nie interesują. Czy ten kolega z podstawówki, którego nie widziałeś od 10 lat naprawdę musi Ci wciąż pokazywać zdjęcia swojego psa lub samochodu? Czy ta dziewczyna, którą raz widziałeś na imprezie musi dzielić się z Tobą swoimi przemyśleniami dotyczącymi siostry matki swojego ex chłopaka? Po co Ci to? Odetnij się od obcych i ich problemów.

Oczywiście nie wszystko w Twoim życiu musi być idealnie uporządkowane, celowe i zdrowe. Jednak wprowadzenie tych wskazówek chociaż częściowo, sprawi, że poczujesz się lepiej i będziesz miał więcej energii, a to niezawodnie wpłynie na szybkość i efektywność Twojej nauki

źródło. www.perspektywy.pl

Ilość odsłon: 2156 Ostatnio zmieniany: 29-03-2013

Losowe

Rzetelna Firma

Dane kontaktowe

Szkoła ABiS 
ul. Rzgowska 17a, budynek E
93-008 Łódź

tel./fax: 42 682 62 04
email:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Lokalizacja

Scroll to top